Vliegveld Weeze.
Het einde van de start en landingsbaan van Vliegveld Weeze ligt maar een kilometer of twee vanaf de Nederlandse grens. Het is ongeveer een half uur rijden vanaf Nijmegen.
In de bossen van het Duitse Weeze staan de hangars van Airport Laarbruch zoals Vliegveld Weeze tot tien jaar geleden heette. Het was een militair vliegveld. De eigenaar van Vliegveld Weeze geeft een rondleiding. De geschiedenis van Vliegveld Weeze begint in de terminal. Toen de Engelsen hier een militair vliegveld bouwde hebben ze oude hal afgebroken en hebben die opgebouwd als een hangar. Ze hebben alles onder de hangar uitgeslagen en de mooie constructie met het dak laten staan. Hier hebben ze een moderne terminal onder gebouwd. Het militaire verleden is voor de bezoekers van Vliegveld Weeze een bijzaak. Ongeveer de helft van alle reizigers die vertrekken of aankomen komen uit Nederland.
Een paar korte vragen aan passagiers van Vliegveld Weeze:
Waar gaat de reis naar toe?
Naar Barcelona.
Voor hoe lang gaat u weg?
Voor 3 dagen.
Waarom vliegt u vanaf Vliegveld Weeze?
Omdat het heel goedkoop is.
Bevalt prima, beter dan helemaal naar Schiphol rijden.
Want waar komt u vandaan?
Ik kom uit Doetigem.
In de achterhoek, dus dat is een uur rijden naar Vliegveld Weeze?
Ja, een klein uurtje
Waar komt u vandaan?
Ik kom uit Arnhem.
Waarom vliegt u vanaf Vliegveld Weeze?
Omdat het heel goedkoop en dichtbij is.
We zitten hier in een enorm grote gebied en het is zo dat mensen bereid zijn om twee uur naar een vliegveld te rijden. Als je nou een circel trekt van twee uur auto rijden vanaf Vliegveld Weeze dan bereik je ongeveer 36 miljoen mensen, vergelijkbaar met Parijs en Londen. Dan kun je zeggen dat waar veel mensen wonen er dan ook veel vliegvelden zijn. Dat klopt er zijn veel vliegvelden binnen hetzelfde bereik. Dat zijn dan hoofdzakelijk vliegvelden die met allerlei beperkingen geconfronteerd worden.
Als het gaat om de groei van Vliegveld Weeze is de sky the limit. En een beetje hulp van Schiphol zou welkom zijn. Schiphol kan alle toekomstige groei niet meer aan en in nederland wordt gekeken waar moete ze met die uitbreidingen naartoe moeten.
Kunt u Schiphol een aanbieding doen, kunt u zeggen, wij kunnen ‘zoveel’ miljoen passagiers van schiphol erbij hebben? Ja hoor, een 10 miljoen kunnen we er makkelijk bij hebben, geen probleem. We bouwen de tunnel en de terminal van Vliegveld Weeze uit en dat kan heel snel. Laat maar komen!
Beluister hieronder de hele audio over Vliegveld Weeze.
Laat een reactie achter